Post scriptum, post print és más dolgok

Pavel Makov a győri Képtárban, Balkon 2001/X

Pavel Makov szentpétervári származású ukrajnai képzőművész egy olyan részén él Európának, amelyikről ritkán lehet hallani, hacsak nem például Csernobil. A művész otthona 1998 óta egy általa „szürke egér”-nek nevezett nagyváros: Harkov, nem a legerősebb reflektorfényben úszó település, amely, mint az alkotó mondja, hatalmas tudományos potenciálú iparváros, kulturális szempontból igencsak vidék. Ugyanakkor egy sajátos eklektikájú, de jellegtelen nagyvárosnak tartja városát e lakója, melyhez hasonló arculattalan település sok van a világon.

Benső tájakon

Marc Chagall a budapesti Zsidó Múzeumban, Pannonhalmi Szemle 2001/IX

A budapesti Zsidó Múzeum és a nizzai Musée National Message Biblique igazgatójának, a Francia Intézetnek, valamint számos támogatónak köszönhetően 2001 júliusa és októbere között hatvan különböző technikájú Marc Chagall-kép látható Budapesten, mely kiállítás Az emlékezés tájain címet kapta. A tárlat Chagall és a judaizmus kapcsolatát mutatja be, a festő művészetének legfontosabb forrását jelentő gyermek-és ifjúkori évek élményeit, a családi kört, a zsidó vallási ünnepeket megörökítő, illetve ótestamentumi témájú képeket láthatunk Budapesten. Először láthatunk Magyarországon ilyen széles válogatást a nagyformátumú művész világából.

Jegyzetfosszíliák

Gálics István grafikái a győri Városi Képtárban, Új Művészet 2001/VII

A gazdag grafikusművészeti kultúrájú Szlovénia és a nemzetközi nyomat-művészet egyik igen jelentős alkotójának grafikai életművét bemutató kiállításnak adott otthont a győri Városi Művészeti Múzeum. Szinte nincs olyan fontosabb nemzetközi – elsősorban grafikai – kiállítás, amelyen a lendvai születésű Gálics István, vagy ahogy a nemzetközi biennálékon megismerhettük, Stefan Galič ne szerepelt volna. Hasonló összefüggésben említhetjük a díjakat is, melyekben a művész részesült.